Ponturi despre cum sa-ti faci cel mai prost site de vanzari online




Autor: Jason Chance
Sursa: www.sitepoint.com
Traducator: Vlad Gheorghe
Expediat de: Vlad Gheorghe

Ca un vizitator frecvent al forumurilor unde oamenii cer consultanta pentru site-urile lor de
e-commerce, am vazut cele mai bune si cele mai rele parti ale afacerilor mici de tip magazin virtual. Pentru primele aproximativ 1000 de postari am fost de ajutor, aratandu-le cu grija tuturor dezvoltatorilor web care erau problemele lor si incercand sa le fac site-ul "sa fie ce poate fi mai bun".

Un lucru ciudat insa, am descoperit ca aceasta abordare nu functioneaza prea bine. Poate dezvoltatorii considera ca site-urile lor sunt intr-un fel diferite sau ca regulile esentiale ale comertului online nu li se aplica lor, dintr-un motiv sau altul. Site dupa site vedeam aceleasi greseli de design si judecata. Urmatorii 10 pasi sunt ceea ce ii sfatuiesc pe toti antreprenorii creatori de site-uri sa faca.

1. Foloseste layout-ul initial al software-ului de E-commerce


Orice fel de shopping cart folosesti pastreaza-i layout-ul de baza deoarece arata bine. In fond daca nu ar fi avut cel mai bun layout din lume nu l-ar fi distribuit sub acest layout de baza. Nu conteaza ca magazinul tau va arata ca toate celelalte, unde proprietarul a decis ca prezentarea produselor nu conteaza. Nu conteaza ca nu are nici un fel de coerenta stil sau fluiditate. Si la fel ar trebui sa ignori faptul ca asta te face sa arati ca un copil intr-un subsol incercand sa iti iei banii si sa fugi.

Nu ai talent la design? Te intelegem. In fond daca puteai face site-uri bune nu mai trebuia sa iti vinzi produsele online, ai fi vandut site-urile. Sigur, ai putea sa iti iei un template deja facut perfect compatibil cu produsele pe care le comercializezi, de pe unul dintre sutele de site-uri specializate in astfel de lucruri - unele au si shopping cart integrat - toate astea pentru mai putin de $200. Dar tu ai ales cart-ul gratis si orice ar fi, tot site-ul va fi gratis, chiar daca asta te omoara pe tine (sau sansele tale de succes). Oamenii care spun ca trebuie sa cheltuiesti bani ca sa faci bani sunt doar niste mincinosi, nu?

2. Nu folosi Thumbnail-uri


De ce ai vrea sa imbunatatesti timpii de incarcare ai celor cu conexiuni mai slabe sau sa iti faci produsele sa arate mai bine? Pozele care arata bine sunt semne ale profesionalismului si clasei, si sigur nu vrei ca site-ul tau sa aiba asa ceva. Sigur ca proprietarii magazinelor profitabile spun ca pozele bune vand mai multe produse dar nu trebuie sa ii asculti pe acei oameni. In fond ce stie un vanzator de succes si tu nu?

Uita de faptul ca fiecare cart din lume are optiunea de imagini thumbnail integrata sau o contributie usor de instalat care are grija perfect de ele. Posteaza in continuare imagini de 800k pe site-ul tau si razi de oamenii care vorbesc despre "optimizare" si "timpi de incarcare"

3. Nu iti optimiza imaginile in Photoshop


Optimizarea imaginilor in Photoshop sau orice alt editor grafic iti ia timp, iar timpul tau este pretios. Lasa pozele la dimensiunile lor originale si fa-l pe client sa descarce imagini de 3 mega pe fiecare pagina si sa isi piarda timpul. Toata lumea stie: clienti adora sa astepte pana cand isi pot cumpara produsele tale. Joaca-te un joc: vezi cat de mari iti poti face imaginile si cum timpii tai de incarcare cresc si ratele de conversie scad.

4. Nu iti simplifica procesul de cumparare online


Oamenii iubesc sa completeze cate 8 pagini de formulare pana sa poata cumpara ceva. Si mai bine, mai pune cateva pagini in plus care sa il surprinda pe client exact in final, cand crede ca a terminat. Cu siguranta trebuie sa ii stii varsta, sexul si numele primului nascut daca vrea sa cumpere prosoape de maini pictate manual.

Orice ai face face, fa asa incat sa fie cat mai greu pentru client sa incheie o tranzactie si sa iti plateasca banii - astfel iti poti da seama daca un client e intradevar dedicat.

5. Ignora piata catre care sunt adresate produsele tale


Sigur ca sunt 50.000 de magazine electronice in lume dar al tau va fi cel mai bun! Cercetarea in marketing e pentru cei care nu stiu ce vor sa vanda, nu? Niciodata nu te-ai documentat pentru o lucrare in liceu si ai trecut cu brio! De ce ar trebui ca o afacere online sa fie diferita? Nu investi bani si timp in produse si servicii unice si nici nu te gandi sa dezvolti tehnici de vanzare speciale. Fa-ti un site cu aceleasi produse ca ale concurentei, numai fa-l pe al tau mai scump si mai greu de folosit!

6. Nu pune un certificat SSL


Toate balivernele alea despre consumatorii carora le pasa de "intimitatea lor" si carora le este frica de "furtul identitatii" sunt nefondate. Uita de certificatul acela SSL care creeaza o conexiune de 128 de biti intre computerul clientului si procesorul de plata. Toate astea se pot vedea ca text simplu peste tot pe internet. Un ceritficat SSL costa bani si tu vrei un chilipir. Sigur ca orice client te poate da in judecata pentru furtul indentitatii dar asta nu o sa se intample, cel mai probabil. De vreme ce ii tratezi pe clienti ca pe niste prosti ale caror informatii de indentitate sunt fara valoare, probabil sunt prea prosti ca sa angajeze un avocat care sa te dea in judecata pana ajungi sarac. In fond $50 sunt prea multi bani pentru securitatea si o constiinta impacata.

7. Nu adauga Termeni si conditii sau informatii privind vanzarea


Cei care spun ca clientilor le place sa stie cu ce au de a face sunt niste mincinosi. Clientilor nu le pasa de polite de returnare, ce pot face daca au primit un obiect stricat sau ce sa faca daca au comandat gresit.

La fel nu le pasa nici ce vei face cu informatiile personale pe care le-ai adunat. Stiu sigur ca sunt oameni care iubesc SPAM-ul, am primit un mail chiar ieri despre asta. Ciudat dar acel mail avea si un link catre niste "VIagRRa" ieftin, orice ar fi aia. Uita toate aiurelile alea despre faptul ca "termeni si conditii" sunt obligatorii din punct de vedere legal - dupa cum am spus, e foarte improbabil ca clientul sa te reclame vreodata. Toata lumea stie ca oamenii nu dau in judecata firmelr lenese pentru bani usori, nu?

8. Omite complet descrierea produselor


Un client are nevoie doar de o poza redimensionata de browser a produsului. Nu au nevoie sa ii cunoasca calitatile, limitarile, trasaturile sau sa il compare cu alte produse. Daca ar stii asta ar cumpara deja produsul de la concurenta, nu?

Nu iti descrie produsul deloc. Fii sigur ca ii dai propriul tau nume astfel incat clientul sa nu poata cauta dupa producator produsele pe care vrea deja sa le cumpere. Ah, si inca ceva, pune o poza aleatoare pentru produs, cu o nota mai jos pe care sa scrie "poza este un demo, obiectul poate fi diferit" astfel incat clientul nu stie niciodata ce poate primi.

9. Adauga Flash. Mult. Chiar si niste Java


Intro-urile Flash sunt cele mai tari chestii. Adauga chiar doua si fii sigur sa omiti butoanele alea enervante de "skip intro". Daca ai face asta nimeni nu ar mai avea bucuria de a se delecta cu talentul mediocru la Flash al nepotului tau. Cand in fine ii lasi pe cei trei clienti care au avut nervii sa iti suporte intro-urile in magazin, fii sigur ca ai un meniu flash pentru produse, un header flash si butoane aleatoare flash peste tot pe pagina. Animatiile din pagini si textul miscator sunt semne clare ale calitarii si usurintei cu care se foloseste site-ul, sa nu uiti asta niciodata.

Acuma, daca Flash-urile astea nu iti incetinesc site-ul suficient, poti adauga si niste appleturi Java. Sigur, toti dezvoltatorii profesionisti si clientii se exprima in termenii "acea blestemata Java", dar clientii tai sunt altceva. Pune un efect frumos de apa pe prima pagina; e la moda inca din 1993. Si fii sigur sa le ceri clientilor sa aiba Java instalat, precum si Flash si Windows Media Player, QuickTime, Comet Cursor, si Dumnezeu mai stie ce. Poate mai adaugi si un instalator ActiveX dialler ca sa fii sigur - consumatorii iubesc sa piarda timpul descarcand si instaland programe pline de ad-ware asteptand sa isi cheltuiasca banii pe produsele tale.

10. Nu pune nicaieri adresa si numarul de telefon


Clientii nu vor niciodata sa ia legatura cu tine, de aceea cumpara online. Plus ca, daca au vreo plangere singurul mod in care ti-o pot spune e prin e-mail si cu totii stim cat de usor e sa ignori asta. Gandeste-te doar ca, nestiind cine esti, unde esti si sau cum sa te contacteze, clientii nu vor putea sa returneze obiectele defecte, sa depunda plangeri sau sa faca valuri. Este genial!! Poti spune ca Satisfactia Consumatorilor este de 100% deoarece nimeni nu te va gasi sa iti poata spune contrariul.

Sigur, asta ar putea sa iti faca 90% din potentialii clienti sa dispara, dar nu lasa asta sa te demoralizeze. Oricum iti ramane 10% din Internet, si crede-ma pe cuvant, Internet-ul e foarte, foarte mare. Asigura-te ca iti livrezi coletele de la posta sau de la un magazin specializat ca sa nu existe o adresa de returnare. Cand compania de carti de credit te suna sa iti ia banii inapoi spune-le ca nu ai fost contactat despre produsul in cauza si ca nu ai primit produsul defect inapoi.

Iar acum, dupa ce ai citit cele de mai sus, intreaba-te:
Cat de oribil e site-ul tau de e-commerce?


Desi aceste "sfaturi" au fost scrise cu umor, punctele de mai sus se refera la sfaturi serioase care nu sunt legate de partea tehnica a unui astfel de site ci de cea de prezentare a companiei si produselor.

Cateodata, aspectele negative care apar daca nu sa iau anumite masuri au un impact mai mare decat beneficiile care apar in urma aplicarii lor. Acest articol nu vrea sa fie un pumn in fata pentru acei proprietari de magazine care sunt intr-adevar preocupati de serviciile pe care le comercializeaza, ci mai degraba un semnal de alarma pentru viitori si actualii posesori si dezvoltatori de site-uri e-commerce.

Articol preluat de pe www.sitepoint.com

Comentarii

Video TV Romania

Colectia de pisici

Agenda Cultura